Berenjacht - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Arthur Steenbergen - WaarBenJij.nu Berenjacht - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Arthur Steenbergen - WaarBenJij.nu

Berenjacht

Door: Arthur

Blijf op de hoogte en volg Arthur

07 September 2017 | Canada, Campbell River

Berenjacht

Vandaag deden wij de berenexcursie, georganiseerd door een geemigreerd echtpaar uit Nederland. Om 09.00 uur scherp stonden we klaar op de havensteiger en stapten we in een supersnel bootje geschikt voor 12 personen. De tocht (bootreis van 2 uur) ging verder richting het noorden, waar de nazaten van de oorspronkelijke bewoners de natuurlijke habitat van de beren in stand houden. Ook zorgen zij ervoor dat de zalmen middels zalmtraps verder landinwaarts kunnen trekken naar hun oorspronkelijke geboorteplaats.

Door de nog vele bosbranden in het noordwesten hangt er al dagen een 'rookgordijn' over onze regio.

Onderweg zagen wij zeeleeuwen, zeehonden, bald Eagles en een Humpback (soort walvis)
Op het vaste land aangekomen kregen we tijdens de verzorgde lunch uitleg over de do's en dont's tijdens onze 'berenjacht'. De belangrijkste tip was, als je zou worden achternagezeten door een beer, sneller te rennen dan je partner ......

Ons bezoek aan de beren zou bestaan uit een aantal 'viewpoints' vanuit torens maar ook voet op de grond.
De vaste begeleider zou altijd als eerste uit de bus stappen en bekijken of het veilig was om uit te stappen. De bus stopte altijd zo'n 50 meter voor de uitkijkplaatsen en wij werden uit de bus gelaten na deze check. Al snel zagen we een moederbeer met drie kleintjes die aan het 'vissen' waren naar zalm. Veel moeite hoefden ze niet te doen, je struikelde werkelijk over de zalm die stroomopwaarts zwommen terug naar hun geboortegrond. Veel, heel veel rottende zalmen, half aangevreten door beren en bald Eagles, lagen langs en in de rivieren.
We zagen in totaal 11 beren, veelal moederberen met kroost.

Bij 1 van de uitkijktorens liep zoals gewoonlijk de begeleider vooruit. Ik zag hem naar boven klimmen maar opeens stopte hij en greep naar zijn broekriem. Ik nam aan dat hij middels zijn walkietalkie wilde doorgeven dat het veilig was, maar ik zag dat zijn walkietalkie nog in de bus lag. Enkele seconden later rende een 'babybeer' richting de bus gevolgd door een woeste moederbeer, enkele meters voor de bus verdwenen ze in de bushbush. Het bleek dat de twee beren onder de toren hadden gezeten en verrast werd en door ons bezoek.
Na dit gebeuren was ik altijd zo vriendelijk om de man achter mij als eerste te laten uitstappen.....

Rond 16.30 uur was het weer tijd om terug te gaan. Bijna terug in de thuishaven werden we verrast door twee humpbacks die dicht bij de kust middels het blazen van bubbels de kril naar de oppervlakte aan het drijven waren. Ze kwamen meerdere keren dichtbij boven water.

Morgen gaan we weer het water op, verslag zal spoedig volgen.

Stand dierenlijstje:
Eekhoorn
Zeehonden
Hert
Zalmen
'Geen idee hoe het heet visjagende" roofvogel
Tafeleend
Bandijsvogel