Dag 13 Beren op de weg - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Arthur Steenbergen - WaarBenJij.nu Dag 13 Beren op de weg - Reisverslag uit Clearwater, Canada van Arthur Steenbergen - WaarBenJij.nu

Dag 13 Beren op de weg

Door: Arthur

Blijf op de hoogte en volg Arthur

17 September 2017 | Canada, Clearwater

Vandaag staat een reisdag op het programma,we zetten koers richting de Rocky Mountains.
Als we Wells Gray park uitrijden vullen we onze proviand weer aan en gooien de tank weer vol. We kunnen weer even vooruit. De omgeving wordt voor het eerst wat minder bergachtig en de camper kan even lekker gedurende lange tijd op de cruisecontrol. Het is nog steeds erg rustig op de weg en we schieten dus lekker op. Het is op een enkel wolkje na, weer een prachtig zonnige dag.

Als het richting lunchtijd gaat zien we een mooie plek om even de stoeltjes en tafel buiten te zetten. De plek ligt aan een riviertje met uiteraard uitzicht op de omringende bergen, niet slecht!
Na weer een tijdje gereden te hebben valt het mij op, dat in de verte een paar campers en auto's plots langs de kant stoppen. Als we de plek passeren roept Helene ineens; stop!
een beer!
Ik ga vol in de ankers en rijdt een stukje achteruit op de snelweg nogmaals, in een doodlopende steeg in noord-Oost Groningen rijdt waarschijnlijk meer verkeer dan op onze weg.
Op een open plek langs de weg staat een zwarte beer van behoorlijke omvang te eten, er ligt blijkbaar iets op de grond dat hij smakelijk wegwerkt. Iets later gaat hij er zelfs rustig bij liggen. We kunnen de camper op redelijke en veilige afstand parkeren en stappen uit voor het nemen van foto's. De beer lijkt zich niet te storen en eet rustig door. Helemaal top!

We blijven even kijken en rijden dan weer door. Onderweg stoppen we nog een keer om de benen te strekken. Een korte wandeling naar weer een waterval. Net op het moment dat we daar aankomen gaan twee wild water rafts het water in. Gaaf gezicht als we ze een tijdje kunnen volgen door de stroomversnellingen heen.

Kort hierna zien we Mount Robson voor ons opdoemen, de twee na hoogste berg van Canada. De weg loopt gedurende lange tijd loodrecht op deze berg af en door het mooie weer hebben we werkelijk een schitterend uitzicht.
Uiteraard stoppen we even langs de weg om een paar mooie foto's te maken.

Mount Robson betekent voor ons de 'ingang' van de Rockies. We rijden ook tegelijkertijd de provincie Alberta binnen en komen daarmee ook in een andere tijdzone, het tijdsverschil is nu nog maar 8 uur i.p.v. 9 uur. De hoogtemeter geeft inmiddels ruim 1100 meter aan, dat wil dus zeggen op weg niveau.

We schieten nu op en zijn inmiddels Jasper Provincial Park binnen gereden en slaan om 18.15 uur de weg in naar onze volgende campingground.
Bij de ingang krijgen we een informatieblad met daarop geschreven;
pas op! Bronstijd van de 'Elks', een soort eland, zeg maar een groot soort!

De Elks zijn nu het liefst op campinggrounds omdat ze hier relatief veilig zijn voor beren en cougars (beren en cougars ontwijken juist mensen het liefst).
Dat moet je nu ook weer niet als gerustellend ervaren want beren weten nu zo langzamerhand ook wel waar de meeste Elks zich ophouden ...

Wij hebben een mooi plekje in het bos met uiteraard geen hekken of zo, dus we voelen ons nu als bezoekers van een dierentuin alleen nu 1 waarbij bezoekers en de dieren zich vrolijk gezamenlijk op de olifantenheuvel bevinden.

Morgen blijven we in Jasper en gaan we de omgeving verkennen.

Stand dierenlijstje:
Eekhoorn
Zeehonden
Hert
Zalmen
'Geen idee hoe het heet visjagende" roofvogel
Tafeleend
Chipmunks
Zwarte beer

• 18 September 2017 - 15:10

Mary:

Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen, wat een mooie reis maken jullie.
    Ik volg jullie met plezier.
    Gr Mary